پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 140227
واکنش کاربران عربي به سخنان روحاني
تاریخ انتشار : 1393/10/28 09:55:07
نمایش : 1406
ايران تجربه مهمي در هنگام کاهش بهاي نفت در زمان جنگ عراق و ايران دارد. در آن زمان بهاي هر بشکه نفت ۶ تا ۷ دلار بود. در ان موقع نيز سعودي ها و برخي از کشورهاي عربي شيطنت کردند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، روزنامه القدس العربي چاپ لندن در شماره اخير خود در بخش ديدگاه روزنامه با اشاره به سخنان رئيس جمهوري اسلامي ايران درباره پيامدهاي کاهش نفت، نوشت : ايران ، عربستان و کويت را تهديد کرده است که اين دو کشور پيامدهاي تصميم سياسي خود را در کاهش بهاي نفت خواهند پرداخت.

اگرچه موضوع کاهش بهاي نفت و سياسي بودن آن در هفته گذشته تيتر نخست بسياري از رسانه هاي عربي و جهان را به خود اختصاص داد ، اما نکته جالب، ديدگاه و نظر کاربران عرب درباره مقاله القدس العربي چاپ لندن بود که با تيتر «تهديدات ايران عليه عربستان و جنگ نفتي» منتشر شد، که به برخي از آنها اشاره مي شود.

بيشتر اين کاربران معتقدند که ايران مي تواند به آساني و با تکيه به تجربه ۳۵ سال ايستادگي در برابر تحريم ها جايگزين هاي ديگري بيابد .برخي از ديدگاههاي کاربران دست کمي از تحليل اقتصادي نداشت آنجا که برخي به ويژگي هاي اقتصاد ايران و توانايي هاي صادرات کشورمان اشاره داشتند. برخي از اين افراد نيز تلاش کردند تا توانمندي اقتصادي ايران را به توان ديپلماتيک آن در کشورهاي منطقه پيوند بزنند . البته اندکي از کاربران عرب مقيم امريکا که بيشتر سعودي بودند ، تلاش کردند تا ايران هراسي را مطرح کنند ولي در مجموع واکنش کاربران منصفانه بود. بخشي از اين ديدگاهها به شرح زير است:

*ايران و روسيه تکيه کمتري به نفت دارند تا کشورهاي عربي خليج فارس

*اگر ايران تنگه هرمز را ببندد وضعيت همه کشورهاي عربي کف دست اژدها مي شود

*موضوع فقير شدن مردم يک کشور نيست هم اکنون نيز بيشتر کشورهاي عربي و غربي ، غرق در وام و بدهي هستند و اقتصاد ورشکسته اي دارند و اين ايران است که در برابر تمامي تحريم ها ايستاده است.

*رضوان الشيخ سوئد : ايران مانند کشورهاي عربي ضعيف و متکي به يک نفت نيست . منابع درامد ايران گسترده است. ملت ايران کار مي کند و خليجي هاي تنبل باقي مانده اند.يعني يک ضربه نظامي ساده مي تواند تمام هستي انان را نابود کند.

*يونس القطري : سعودي ها در همه چيز دنباله روي امريکايي ها هستند و براي انها هزينه ساز نيز هست. ما همواره ايران و روسيه را به دليل ضعف و خواري و اعتماد به امريکايي ها سرزنش مي کنيم و گويي که سعودي ها چيزي از طمع و خباثت امريکايي ها در منطقه نمي دانند و در حقيقت اين امريکايي ها هستند که ريشه تمامي بحران هاي منطقه بشمار مي روند.

*سامح از امارات : به خاطر منافع منطقه ، ايران بايد از غرور خود دست بکشد! و با فروتني دستش را بسوي سعودي دراز کند! و با بقيه کشورهاي عربي خليج (فارس) همکاري کند!

*ناشناس از لندن : شرايط اينگونه باقي نمي ماند و بهاي نفت بارديگر افزايش خواهد يافت.

*محمود ناصر : ايران براساس گزارش هاي بين المللي در روز يک ميليون بشکه نفت صادر مي کند و عربستان سعودي ۱۰ ميليون بشکه در روز صادر مي کند . زيان کدام يک بيشتر است ؟ اين در حالي است که ايران به گاز هم تکيه زيادي دارد و سهم زيادي نيز در اين بازار دارد تا جايي که به هند و ترکيه نيز صادر مي کند. صنايع خودروسازي اين کشور رو به رشد است و از همه مهمتر ايران تجربه ۳۵ سال تحريم و محاصره اقتصادي را در اختيار دارد؟ اما سعودي ها چه در اختيار دارند ؟

*نبيل العلي : مثل اينکه خيلي ها نمي دانند که بخش مهمي از صادرات ايران را زعفران و پسته تشکيل مي دهد که برابر صادرات کشورهاي عربي از نفت است .بخش مهمي از صادرات روسيه نيز گندم است . ايران و روسيه از جايگزين هاي زيادي براي صادرات برخوردار هستند که به فکر کسي ازحاکمان عرب هم نمي رسد. حاکماني که تنها صادرات نفت را مي دانند که اين ذخيره در اينده نزديک تمام خواهد شد.

*احمد؛ مصر : بايد صادرات خاويار به اروپا و امريکا را نيز به آن افزود. اين در حالي است با وجود اينکه مصر در درياي مديترانه و درياي سرخ و رود نيل قرار دارد اما هنوز ميليون ها مصري هستند که طعم ماهي را نچشيده اند ؟

*هاني السعودي؛ امريکا: چرا ارز ايران و روسيه فروپاشيد؟ بايد بگويم نفت خليج ( فارس ) براي ۲۰ سال ديگر هم کافي است !به اعتقاد من نمي توان از زعفران و گندم براي جبران بهاي نفت بهره گرفت.

*يک عرب مسلمان خطاب به هاني عرب سعودي امريکايي:من از مدافعان ايران نيستم ... من معتقدم که ذخيره نفت و گاز نمي تواند اعراب را بي نياز کند .اين موارد ظرفيت هاي اقتصادي هستند که تنها غرب مي داند با برگه ان بازي کند انها هستند که تصميم مي گيرند چه موقع قيمت ها را بالا و پايين کنند.

*فلسطين : من نمي خواهم وارد اين بحث شوم اما پرسش من از هاني سعودي اين است که اين اطلاعات را از کجا آورده است که ذخيره نفتي سعودي تا ۲۰ سال کفايت بودجه ان را مي کند؟؟

*ابراهيم؛ لندن : من با ديدگاه ناصر موافق هستم . ايران تجربه مهمي در هنگام کاهش بهاي نفت در زمان جنگ عراق و ايران دارد. در ان زمان بهاي هر بشکه نفت ۶ تا ۷ دلار بود. در ان موقع نيز سعودي ها و برخي از کشورهاي عربي شيطنت کردند. امروز ايران به بسياري از کشورها صادرات خودرو و دارو و مواد غذايي دارد . در دارو رتبه دوازدهم صادرات جهان است . فرش ايراني ، آهن ، سيمان و زعفران و خاويار هر روز به کشورهاي جهان صادر مي شود.پرسش اينجاست که عربستان سعودي چه چيز بجز نفت صادر مي کند ؟ تروريسم ...و تکفير

*ناشناس؛ زماني که يک تيم فوتبال اروپايي در بازي بازنده مي شود ، مردم اتحاديه اروپا گريه مي کنند اما چگونه است که عرب ها با دشمنان خود عليه خودمان متحد مي شوند؟

*حسن؛ اسپانيا: دشمني در منطقه جز ويراني و خرابي به بار نمي آورد. تنها استفاده کننده اين اختلاف ها دشمن مشترک است.

عاطف؛ فلسطين : متاسفانه امروز جهان اسلام و عرب چون هيزمي است که براي بقاي اروپا سوزانده مي شوند . عرب ها در ديدگاه غرب مانند افريقايي ها هستند که بايد با ايدز و ايوبلا انان را از بين برد.

* فارس : ايران تنوع اقتصادي زيادي دارد و از هزاران سال پيش امپراتوري بود پيش از انکه جهان ، نفت را بشناسد. ايران در برابر سعودي زانو نمي زند و هيچ گاه در برابر امريکا ، پرچم سفيد بلند نخواهد کرد. ايران از اين بحران پيروزمندانه بيرون خواهد رفت و از تکيه اقتصادي به نفت مي کاهد.

* عاول؛ سومالي : کاهش بهاي نفت اقتصادي است و نبايد عوامل سياسي آن را فراموش کرد. مهمترين دلايل سياسي ان حمايت ايران و روسيه از سوريه است . سعودي ها هم بايد بدانند که اين کاهش نفت به سرمايه گذاري بيشتر امريکا در زمينه نفت صخره اي منجر خواهد شد.

*سامح؛ امارات : عزيزان من براي تحليل اين موضوع بايد از تعصب دور ماند. کاهش بهاي نفت بشدت به کشورهاي توليد کننده اسيب مي رساند و در همان حال سود زيادي را عايد مصرف کننده ها مي کند . اتفاقي که در بورس مي افتد . اين موضوع براي تسليم ايران و روسيه است . و مثل عربي مي گويد : مصيبت هاي يک قوم در نزد قومي ديگر .. منفعت است.

* الجزاير : من براي برخي ديدگاهها متاسفم که به شدت از کاهش بهاي نفت براي اسيب رساندن به ايران حمايت کرده اند. زماني که برادران ما در ايران دچار مشکل و بحران اقتصادي شوند و در برابر غرب ، پرچم سفيد بلند کردند ، ايا شادمان و خرسند مي شويد؟متاسفانه روزگار ما اين است ، زماني که با سياست کشوري موافق نيستيم دشمن ان مي شويم . متاسفم که تو مسلمان هستي و شهادتين هم مي گوييد!

*ناصر؛ لندن : آنچه وليعهد سعودي درباره سياست نفتي حکيمانه گفته است ، گريه آور و خنده دار است. حتي يک طفل هم مي دانند که اقدام سعودي در کاهش نفت اشتباه است
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html